Gyerekkorunk kedvenc édességei nyugdíjas korba léptek

Csokoládé

Az utóbbi idők retrohullámához kapcsolódva – a teljesség igénye nélkül – csokorba gyűjtöttük néhány régi magyar édességmárka logójának átalakulását.

Itt most nem a szövevényes, néha követhetetlen tulajdonosváltásokra és cégtörténetekre koncentráltunk, és azt sem tisztünk megítélni, hogy a felnőtté válás hogyan érintette a termékminőség változását. Egyetlen célunk a márka logójának, esetleg szlogenjének fejlődéstörténetét bemutatni.


Balaton – amely már nem szeletBalaton szelet

A ma is népszerű Balaton szelet cikkünk szereplői közül az egyik legfiatalabb, az 1950-es évek végén kezdték gyártani az akkori Szerencsi Csokoládégyár diósgyőri üzemében. Abban az időben egyfajta „divat” volt, hogy az édességeket földrajzi ihletésű névvel lássák el, így született a Balaton szelet márkanév is. Csomagolása többször változott az évek során, és az eredeti megnevezést, illetve logót is gyökeresen megújították, hiszen napjainkra a „szelet” szó teljesen eltűnt a márka nevéből, a logó színe a korábbi pirosról a vízhez kötődő kék árnyalatra váltott, emellett a betűtípus is modernebb, vízszerűen hullámzóvá vált, a korábbi, kerekded formákhoz képest. Szintén lényeges különbség, hogy amíg az előd logója végig kisbetűkből állt össze, addig mára ezt nagy nyomtatott betűkre cserélték. Szintén újdonság a hullám megjelenése a logó szöveges része alatt.

A mai szlogen pedig: Balaton – Ilyen egyszerű


Boci – előkerült a boci, de már nincs csengettyűjeBoci csoki

Listánk „nagy öregje” a Boci csoki története a 1920-as évekre nyúlik vissza. Akkoriban még nem Boci csoki, hanem Szerencsi tejcsokoládé néven került a boltokba. Az igazi „bocira” egészen az 50-es évekig kellett várni, amikor megjelent a csomagolásán egy helyes, csengettyűs boci. A vásárlók által ráragasztott „Boci csoki” elnevezés után az 1980-as években hivatalosan is bekövetkezett a névváltás, és megszületett a „Boci félédes tejcsokoládé”.

1991-ben egy tulajdonosváltás után kapta az édesség a ma már jellegzetes, zöld színű csomagolást, és a logóban már csak a „Boci” megnevezés szerepel. A csomagolás nemcsak színében változott, a korábban megszokott, hegyvidéken legelő boci alakja is teljesen eltűnt, helyét szinte egy az egyben a logó, illetve a csomagban rejlő csokoládéváltozat grafikája tölti ki.

Az újragondolt „Boci” logóban a korábbi „Szerencsi Boci” verzióra emlékeztető barna színárnyalatot alkalmazták, de a betűtípus – bár hasonlít az elődre, mégis – jelentősen megfiatalodott. A betűk alá egy domboldalra emlékeztető ív került, ami némileg visszautal az eredeti csomagolásra. A logó mellé új szlogen is társult: Minden, ami BOCI

Idén ősszel pedig megszületett a legfiatalabb BOCI, ahol a csomagolásdizájn kialakításánál visszatértek a márka gyökereihez: előkerült a boci! Ez év közepétől új recept alapján készítik a tejcsokoládét, és azért, hogy minél realisztikusabban tudják szemléltetni a változást, átöltöztették az összes táblás csokoládéterméket.

Íme a végeredmény:

Új Boci csoki


Pöttyös Túró Rudi – „A piros pettyes az igazi!”Túró rudi

A Pöttyös Túró Rudi egy hasonló, akkori szovjet tejtermék mintájára került kifejlesztésre az 1960-as években, de a nagyüzemi gyártás csak 1968-ban indult meg. A csomagolás kezdetben a szaloncukorhoz hasonló formátumban, kézzel készült. A 80-as években viszont már fémfóliát használtak a modernebb gépek révén.

A márka megfiatalítása 2000-ben kezdődött, és azóta is folyamatos.

Az eredeti csomagoláson egy piros copfos kislányfej mellett már az indulástól megjelent a pöttymintázat, amely a mai napig a márka sajátja. A márkanévben azonban a korábbitól eltérően bevezetésre került a „Pöttyös” megnevezés is, ezzel is azonosítva a márkát a kibővült piacon. Ehhez kapcsolódóan megújult a korábbi szlogen is. A régi reklámanyagokon szereplő „A piros pettyes az igazi!” jelmondat ma már így hangzik:

„A Pöttyös az igazi!”


Sport szelet – az 1953-as sportsikerSport szelet

Az egykori Népstadion megnyitójával egyidőben került a boltokba a Sport szelet.

A csomagolás jellegzetes, zöld színe a mai napig megmaradt, de az élete nagy dobására készülő diszkoszvető alakja eltűnt. Szintén eltűnt a logóból a „szelet” megnevezés, ma már szimplán csak „Sport”, a csokoládé megnevezésében azonban továbbra is fennmaradt.

A logó betűtípusa az eredetihez képest csak minimális fiatalításon esett át, lényegében 1953 óta a megszokott formában kerül a csomagolásra.


tibi – a Mama kedvenceTibi csoki

A tibi csoki 1941-ben került a boltokba, amely a nevét a gyáralapító unokája után kapta.

Az akkori szlogen „tibi nemcsak a Mama kedvence!” volt.

A széleskörű reklámtevékenységnek köszönhetően a felnőttek körében is egyre népszerűbbé váló márka eredeti reklámszlogenjét hamarosan módosítani kellett „tibi nemcsak a gyerekek kedvence” szövegre.

Bár a csomagolása többször változott, a „tibi” felirat ma is az eredeti: végig kis betűvel írt, egy gyerek szabálytalan kézírásához hasonló, kacskaringós formájú betűtípus.

Ha tetszett a cikkünk, oszd meg ismerőseiddel, és látogass el a logo2go Facebook oldalára is!

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s